Pokud sportujete, nebo sportovat začínáte, možná by vás zajímalo, proč vás po tréninku bolí svaly. Může za to kyselina mléčná nebo je třeba hledat příčinu jinde?

Co je kyselina mléčná

Kyselina mléčná je druhou nejjednodušší hydroxykyselinou. Vzniká mléčným kvašením cukrů bez přítomnosti vzduchu. Ve svalech vzniká při rozkladu glukózy. Obvykle se ze svalů dostává do jater, kde se opět mění na glukózu. Pokud však dojde ke zvýšené tělesné námaze, je glukóza hlavním zdrojem energie a právě kvůli tomu se tvoří větší množství kyseliny mléčné, která se nestíhá odvádět do svalů a tvoří se z ní krystalky.

Kyselina mléčná a bolest svalů

A co má kyselina mléčná společného s bolestí svalů? Mnozí lidé soudí, že právě bolest svalů z námahy je způsobená kyselinou mléčnou, která narůstá a kumuluje se ve svalech po námaze. Jde však o zastaralou teorii, která se ukazuje jako nesprávná. Vycházela z pokusů prováděných za laboratorních podmínek. Ovšem ty nelze aplikovat do skutečného života člověka.

Tak proč tedy pociťujeme bolest svalů, když kyselina mléčná za to nemůže? S největší pravděpodobností způsobují bolest svalů trhlinky, které se v nich objevují po velké fyzické námaze. Čím je sval trénovanější, tím lépe odolá a tvoří se méně trhlinek. Proto trénovaní sportovci mají menší obtíže při regeneraci. Bolest svalů po sportovní námaze většinou trvá dva až tři dny. Záleží na celkové zátěži.

Co zabírá na bolest svalů

Bolest svalů z fyzické námahy můžete ztlumit léky proti bolesti, ale pokud nemáte velké bolesti, doporučuje se volit šetrnější řešení. Pomáhají studené obklady, horká sprcha, koupel či klidový režim. Účinné jsou také masáže a protahování.

Pokud máte dlouhodobé potíže s bolestí svalů je dobré cviky konzultovat s odborníkem – trenérem či fyzioterapeutem. Neznáte-li příčinu bolesti svalů (není z námahy), vyhledejte lékaře, který vám pomůže najít příčinu.